10 يوليو 2008

أهرامات الجيزة

وهنبدأ أول معالم مصر بـ (( أهرامات الجيزة وأبو الهول ))
وهنا هذكر إن أهرامات الجيزة هى الوحيدة التى بقيت على الوجود من عجائب الدنيا السبع القديمة - لذلك رأى المتخصصون فى مصر عدم دخولها فى الإستفتاءات التى أجرت لإختيار السبع عجائب الجدد وبقاءها خارج المنافسة

وديه صورة من الأعلى للأهرامات الثلاثة
وطبعا ما ينفعش ناخد صور للأهرامات ، وننسى نصورها من الداخل
ده المدخل الرئيسي للهرم الأكبر وأسفله المدخل الحالي
من خلال المخطط التوضيحي اللى جاى هنشوف صور هذه الدهاليز المؤدية إلى غرفة الملك ( حجرة الدفن )
حجرة الدفن وبها التابوت الرئيسي

هناك 18 تعليقًا:

سـردية يقول...

أفادكم الله

ImmiGraTe يقول...

أنا مش فاهمة قصدك بالضبك من (( أفادكم الله )) ، ياترى دى تريقة ولا إنت فعلا إستفدت

ياريت توضحلى تعليقك بليز

mostafa amasha يقول...

اكيد تريقة يافالحة
هنعمل ايه بالصور اللي اغلبها مش شغال دي
فكري يابنتي في اي حاجة عدلة المدونة التانية يمكن تكون افيد وعامة انتي مش مستفادة حاجة يبقي الغيها وريحي دماغك

ImmiGraTe يقول...

لأ ماهو لما كتب التعليق كانت الصور شغالة ، هى باظت بعد كده

وبعدين إيه " يا فالحة " دى ؟؟ هو حضرتك جاى تشتمنى هنا ولا إيه

وكمان " حاجة عدلة " أولاً المدونة دى لو كانت كملت كانت هتوصل الهدف اللى هى عايزاه زى ما التانية بتوصل اللى هى عايزاه

ثانياً ألغيها ليه وأريح دماغى من إيه ، هو حد قال إنها عاملالى صداع

ثالثاً ياريت حضرتك تقول رأى موضوعى وإيجابى فى المدونة بدل الكلام اللى " مالوش لازمة "

رابعاً وأخيراً شرفت المدونة بزيارتك

mostafa amasha يقول...

لا بس انا بحب اغلس علي صاحبة المدونة
عندك مانع؟
وبعدين انا قلت رأيي ودي حرية شخصية !
وبعدين انا ما اقدرش اشتمك ؟

ImmiGraTe يقول...

هو حضرتك بتغلس على أى حد كده ، تعرفه وماتعرفهوش ؟!؟!؟!؟

ثانياً أنا مامنعتكش تعبر عن حريتك الشخصية ، أنا قلتلك تقول رأى إيجابى وده لإن " حريتك الشخصية " اللى بتتكلم عنها بتتوقف لما بتضر الآخرين

mostafa amasha يقول...

حاضر يااستاذه هاجر
ويارب تكوني بخير
انا قلت اغلس بس

ImmiGraTe يقول...

أيوه كده خليك ولد شاطر
عشان نجيبلك نانسى تقولك " شاطر شاطر "

وبعدين أنا برضه قلت الغلاسة دى مش ممكن تكون طبيعية

mostafa amasha يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ImmiGraTe يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mostafa amasha يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ImmiGraTe يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mostafa amasha يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ImmiGraTe يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mostafa amasha يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ImmiGraTe يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mostafa amasha يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
mostafa amasha يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.